Yachats (24 april)

24 april 2015 - Yachats, Oregon, Verenigde Staten

Vrijdag 24 april 2015

Alweer niet te vroeg wakker, maar tegen 8 AM staan we op en beginnen met ons ochtendritueel.

Ik ben nog vrij lang zoet met het uitpluizen van onze route van vandaag, dus we vertrekken pas rond 10.30 PM. Op internet heb ik wat bijzondere plekken gevonden die we graag willen bekijken, dus we stellen de TomTom alvast helemaal in en gaan op weg.

We hebben vandaag een relaxte rit voor de boeg: van Manzanita naar Yachats is ongeveer 120 miles (190 km) rijden. Aangezien de 101 zo’n fijne scenic route is doen we er veel langer over: we stoppen wel zes of zeven keer onderweg. Wel hebben we vandaag een beetje pech met het weer: het grootste gedeelte van de rit hebben we regen. Soms denken we even snel zonder raincoat een strand op te hollen om even rond te kijken, maar je voelt ‘m al.. Overmoedig als we zijn regenen we dus enige keren zeiknat vandaag. Enig voordeel van dit natte weer is de woeste oceaan: die beukt en golft een eind weg.

We stoppen in Lincoln City, bijna alles in Amerika is vernoemd naar een beroemde president, om een outlet center te bezoeken. Aangezien het barre weer het niet toelaat een hike te ondernemen, vullen we zo onze dag weer een uurtje. In de Nike outlet zien we dat Bas 30 dollar teveel heeft betaald voor z’n in Portland gekochte shox. Gelukkig hebben we de bon en schoenen in de auto, en krijgen we de korting alsnog. Fijn! Ik koop vrolijk gekleurde Nikes, lekker voor 13 dollar in de sale. Hopelijk past alles straks weer in de koffer...

Op advies van onze lieve Tillamook opa gaan we in Newport eten bij ‘Local Ocean Seefoods’, een visrestaurant aan de haven. Als we uitstappen kijken we elkaar vreemd aan: waar komt die herrie vandaan? Het lijken wel zeehonden? Ja hoor, iets verderop liggen tientallen seals op een rots onwijs veel geluid te maken. Ze ruiken ook stevig, merken we later. Eenmaal binnen bestellen we Tuna Mignon (Lau) en de Grilled Fish& Chips (Bas), en wat is dat smullen! Heel goed en bijzonder bereid, ons bordje kan zo weer schoon de kast in als we klaar zijn.

Vis eten in de haven van Newport

Rond 4 PM arriveren we bij ons nieuwe adres. Een echt motel aan de 101, waar wij een kamer hebben met ocean view. Briljant, je auto aan de ene kant voor je deur geparkeerd, aan de andere kant van je kamer een deur naar een patio met uitzicht op zee. Like! We verkennen het strand en zien links en rechts van ons uitgestorven zandvlakten. Lekker rustig hier. Onderweg hebben we bij de Walmart (alweer? yep..) zalm, steak en een maiskolf gekocht, dus rond 7 PM zitten we goddelijk buiten te bbqen in misschien 12 graden Celsius (of zo’n 54 graden Fahrenheit, dat klinkt toch een stuk lekkerder). De zon breekt door, en we genieten van het uitzicht over zee en het smakelijke diner.

Bbq time!   Het uitgestorven strand

Na het eten nestelen we ons in het gezellige hoekje aan het raam, en half bloggend, half recensie voor airbnb schrijvend, kijken we naar de zee en mooie lucht buiten.

Bas in Walmart, brug in Newport, bloggend aan het raam  Deane's Oceanfront Lodge
Morgen naar Brookings!

1. Stephan:
    25 april 2015
    Leuk! En de natuur is daar zooo mooi!
    Op naar de imposante Redwoods :-)

Veel plezier gasten!
  2. Bas en Lauri:
    26 april 2015
    Dank Steef! Morgen de Boy Scout Tree Trail lopen in Jedediah Smith Park, erg benieuwd naar die Redwoods.. Zin in! X